Kategorier
Beteende

Rundvandring: Professionellt beteende live

Idag hade jag velat vara guide på rundvandringen: ”Häng med och se exempel på professionellt beteende live”

Vad tror ni om det? Visst vore det coolt att gå runt på stan ett par timmar för att visa exempel på hur riktigt bra arbete ser ut för intresserade chefer? Typ se och lär – om du stöter på sådant beteende, försök förstärk på alla sätt.

En klar kandidat att kika på stötte jag på i receptionen på ett stort företag idag. Scenen är följande: De är normalt 2 receptionister. Vid detta tillfälle är en receptionist lämnad ensam att göra allt själv. Klockan är c:a 08.53. Många besökare strömmar in som ska bli väl mottagna och få sin besöksbricka. De blir vänligt bemötta, får kanske en biljett till kundgaraget och får en besöksmottagare kontaktad. Klockan tickar på och flera pratar om att hinna till möten som börjar kl.09.00. Kön växer och allt fler samlas vid receptionsdisken. Det byggs upp en potential för stress och irritation. Och vad gör receptionisten?

Jo, hon tar en gäst i taget. Lugnt och metodiskt betar hon av alla i den ordning de kommit till disken. Som en slipad bartender har hon full koll på vem som är på tur. Alla får ett leende och sin namnlapp följt av att hon ringer till den besöksmottagare som är anmäld. Hon ber dem komma och möta N.N. och så går hon vidare till nästa besökare i kön. Samtidigt ringer folk på porttelefonen från gästgaraget och blir välkomnade och insläppta av receptionisten. Hon visar ingen stress och klarar metodiskt och snabbt av varje uppgift som ligger framför henne. Allt bara sitter perfekt. Någon minut efter kl.09.00 så lägger sig lugnet tillfälligt. Området framför receptionsdisken är tömt på besökare. Var är hennes chef tänker jag? Var är de som borde få se en sådan uppvisning i professionellt bemötande? Vilken ambassadör för detta företag!

Hade vi haft en rundvandring för att beskåda proffs i arbete så hade hon fått applåder av oss. Vad kul det hade varit. Det är tur att förstärkning sitter i annat än social uppmärksamhet från chefer och kollegor. Men det skulle inte skada att även det var lite mer frekvent förekommande.

Se folk i ögonen och säg tack till alla som behöver det så väl.

Läs mer om hur man förändrar beteende här.

Av Ulf Dennholt

Ledarskapskonsult Ulf Dennholt driver PeopleSkills med passion för effekt i de projekt och utbildningar han driver. Han har mångårig erfarenhet som ledare och är utbildad inom performance management, beteendeförändring och juridik.
Läs mer om Ulfs erfarenhet och utbildning här.

Ett svar på ”Rundvandring: Professionellt beteende live”

Behövs fler såna receptionister! Snacka om att va proffs på sina uppgifter!

Stängt för kommentering.